Новини

2016-09-29
Треніг для активістів батьківських організацій "Від діалогу до співпраці: проблеми шкільної освіти очима батьків та освітян"
Untitled document

29 вересня 2016 р. в Одесі відбувся тренінг для представників батьківських організацій, громадських активістів й освітян міста «Від діалогу до співпраці: проблеми шкільної освіти очима батьків та освітян». Захід, організований БФ «Інститут розвитку освіти» спільно з громадською організацією «Батьки «SOS» (Київ) став продовженням серії, започаткованих у 2015 р. тренінгів, спрямованих на налагодження діалогу між батьками школярів, адміністрацією шкіл та педагогами, розширення мережі про-реформістських груп у містах та регіонах країни, забезпечення постійного обміну інформацією та взаємної підтримки між зацікавленими сторонами, поширення ефективного досвіду. Другий етап проекту «Громадська підтримка освітньої реформи в Україні» став можливим завдяки фінансовій підтримці Програми підтримки середньої освіти Фундацій «Відкрите суспільство» (ESP OSF, Будапешт) та Міжнародного фонду «Відродження». Залучити до обговорення гострих проблем взаємодії «батьки – школа – органи управління» представників освітянської та батьківського громади Одеси допомогла співпраця із Одеським обласним інститутом удосконалення вчителів та сприяння міського департаменту освіти та науки.

 Під час традиційної вступної частини (захід відбувався в навчальному корпусі Одеського обласного інституту удосконалення вчителів) заступник директора закладу з навчально-методичної роботи Любов Задорожна представила тренерів та учасників заходу й побажала результативної роботи. Директор БФ «Інститут розвитку освіти» Георгій Касьянов ознайомив присутніх з попередньою діяльністю організації в напрямку налагодження діалогу між освітянами та батьками та окреслив мету й завдання тренінгу. Серед запрошених на тренінг трьох десятків учасників половину складали керівники одеських шкіл, решту – представники батьківської громади (голови піклувальних рад та благодійних фондів, які діють при школах міста). У тренінгу також взяли участь голова одеської громадської організації «Вірний крок», а також  Яна Новохатько, член робочої групи з проблем освіти при Миколаївській міськраді.

 Після того як тренер проекту Олена Бондаренко (Київська міська організації «Батьки SOS») познайомили із переліком проблем, які мають місце в шкільній освіті столиці, та досвідом участі батьків у їх вирішенні, розпочалось спочатку обережне, але щодалі то активніше включення усіх учасників заходу до колективного обговорення.   У підсумку – перелік «больових місць», які на думку освітян та батьків Одеси, мають місце в шкільній освіті, зайняв кілька аркушів на фліпчарті. Серед найголовнішого, згадано недотримання державними органами задекларованих зобов’язань щодо забезпечення освітнього процесу та як наслідок, породжена цим залежність школи від батьків (за словами одного з учасників Україна поступово перетворюється в «країну благодійників та волонтерів»); некоректне розуміння суті благодійності в освіті та зумовлені ним наслідки, брак належної комунікації між школою та батьками, що сприяє формуванню негативного іміджу сучасної школи, перевантаження школи «неосвітянськими» обов’язками та відсутність досвіду залучення батьківської спільноти та громадських організацій до відстоювання інтересів шкільного колективу.

 Далі, вже працюючи в групах, освітяни та батьки спробували виробити можливі варіанти вирішення означених проблем. Спільна робота дозволила розглянути проблему одночасно з двох позицій: з погляду представників шкільної адміністрації та з позиції батьків. У підсумку групової роботи та загального обговорення було напрацьовано низку конструктивних пропозицій. Наголошено на необхідності дерегуляції навчально-виховного процесу та зменшенні покладених на школу невластивих їй обов’язків, а заразом впорядкування вертикалі управління освітньою галуззю (вирішення питань підпорядкованості навчальних закладів, перетворення управлінь освіти в сервісні центи тощо). Подолати проблему невиконання державою своїх зобов’язань щодо забезпечення освітніх потреб суспільства, на думку учасників тренінгу, можливо лише лобіюючи через громадську активність інтереси учасників освітнього процесу: через надсилання письмових звернень та запитів, залучення до цього місцевих депутатів, громадських організацій, забезпечення активного інформаційного супроводу таких ініціативам, проведення прес-конференцій, «круглих столів». Презентуючи напрацювання групи, в якій обговорювалась проблема браку належної комунікації школи та батьків, директор Одеського навчально-виховного комплексу №13 Наталя Романенко наголосила на важливості використання електронних засобів спілкування та представлення всієї інформації на сайтах навчальних закладів, що забезпечить відкритість та прозорість діяльності благодійних фондів, впровадження діяльних механізмів делегування повноважень управління освітньою галуззю на принципах громадсько-державного партнерства. 

У другій частині заходу тренери проекту Олена Бордаренко та Альона Парфьонова представлили досвід вирішення проблем шкільної освіти великого міста на прикладі Києва. Цього разу у фокусі уваги були як питання батьківської фінансової допомоги школі, так і забезпечення шкільних потреб за рахунок державних коштів (йшлося, зокрема, про бюджетні запити навчальних закладів, проблеми освітньої субвенції). Розглянуто також різні аспекти, пов’язані із отриманням навчальними закладами статусів та проблемами конкурсного відбору учнів, наслідком чого є певне розшарування шкіл за матеріально-технічними можливостями, якісним складом учнів та педагогів, «престижністю» тощо. Окремо представлено досвід участі громадського активу столиці у впровадженні відкритого відбору кандидатур на вакантні посади директорів навчальних закладів.

Підсумком зустрічі став не лише прецедент успішного діалогу між представниками адміністрації шкіл та активними батьками, але й низка конструктивних пропозицій вирішення назрілих проблеми в шкільній освіті, які після проведення наступних заходів будуть узагальнені та передані Міністерству освіти і науки України.