Новини

2016-02-25
Обговорення Дорожньої карти освітньої реформи на експертній дискусії в КМУ
Untitled document

25 лютого у Комунікативному центрі Кабінету Міністрів України відбулась експертна дискусія по реформі освіти на 2016-2020 роки. Предметом дискусії стала Дорожня карта освітньої реформи, яка була розроблена Стратегічною дорадчою групою при Міністерстві освіти і науки України. 
У дискусії взяли участь: заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей, експерт Стратегічної дорадчої групи – Людмила Паращенко, голова громадської ради при МОН Галина Усатенко, представники РПР та громадянської платформи “Нова країна”. Організовано пряме включення представників освітніх інституції та громадянського суспільства Дніпропетровська, Харкова, Львова, Чернігова, Полтави та Одеси. 
Серед питань, які піднімались громадскістю – порядок обрання керівників закладів освіти, фінансування закладів професійно-технічної освіти, створення опорних школи. Серед зауважень – в документі мало уваги приділено професійній освіті, а проблема серйозна, адже відсутні методики розрахунку потреб в робочих кадрах у регіонах. 
В контексті питання про опорні школи зазначалось, що важливо організувати інноваційне навчання педагогів, можливо, через інститути післядипломної освіти, щоб фінансування лабораторій та шкільних кабінетів не було профанацією. Інший блок важливих питань - демонополізація післядипломної педагогічної освіти, питання сертифікації педагогів. Зокрема, піднімалось питання про доцільність внесення до проекту закону «Про освіту» пунктів про первинну сертифікацію вчителів після закінчення ними педагогічних вишів, педагогічну інтернатуру (індукцію) молодих вчителів. 
Питання, якого торкнулись автори Дорожньої карти – статус документу. Адже в жовтні 2015 року Дорожня карта була передана до Міністерства освіти і розміщена на сайті для громадського обговорення. Але офіційної заяви Міністерства щодо того, чи приймається документ, або відхиляється, чи сприйняття його як програми дій – не було.
В процесі обговорення усі учасники погодились на тому, що Дорожня карта має стати своєрідним суспільним договором між громадянським суспільством та владою щодо реформи освіти. Заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей, сконцетрувався на тих положеннях Дорожньої карти, що увійшли до проекту закону “Про освіту”. Зокрема, на найбільш дражливому для громадськості питанні структури загальної середньої освіти. І Дорожньою картою, і проектом закону “Про освіту” передбачається перехід до 12 річної школи. Найбільш складним у цьому процесі є перехід до профільної страшої школи. Суспільство очікує змін і старша школа, переобтяжена, та така, що не надихає ні учнів, ні вчителів  – потребує першочергової реформи і стартувати треба вже у 2018 році. 

Галина Усатенко, голова Громадської ради при МОН, зазначила, що Дорожня карта -  один із тих документів, який реперезентує діалог між громадськістю та органами влади. Без такого діалогу не можливо проводити реформи. Документ мав широке обговорення: вподовж декількох місяців документ був розміщений на сайті МОН. Зібрано велику кількість пропозицій, було організовано обговорення у Львові.  Увагу варту звернути на кілька речей – питання понятійного апарату -  курикулум, педагогічна свобода учителя – нетрадиційні для дискусру і потребують чіткого означення й прописання в нормативних документах. Дорожня карта містить багато компонентів, які репрезентують етапність впровадження і ризики, зокрема,  брак політичної волі, непопулярність рішень. Але, на думку Галини Усатенко важливим вважає ще однин ризик – брак суспільної підтримки та суспільного консенсус.

 Запис дискусії можна переглянути за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=qUyuCmnCIgA