Новини

2016-01-27
Проблеми шкільної освіти обговорили батьки та освітяни Харкова
Untitled document

Третій тренінг із серії «Від діалогу до співпраці: проблеми освіти очима батьків та освітян» відбувся 27 січня 2016 р. у Харкові. Як і два попередні, у Львові та Полтаві, захід було організовано БФ «Інститут розвитку освіти» спільно з активістами громадської організації «Батьки «SOS» (Київ) в рамках проекту «Громадська підтримка освітньої реформи в Україні», що став можливим завдяки фінансовій підтримці Програми підтримки середньої освіти Фундацій «Відкрите суспільство» (ESP OSF, Будапешт). Незмінною залишилась і мета заходу: сприяння в знаходженні порозуміння та налагодженні діалогу між батьками, адміністрацією шкіл і вчителями. Особливістю тренінгу стало те, що головними його ініціаторами виступили активні батьки харківських школярів, які запропонували провести тренінг саме в їхньому місті. Організації заходу посприяв Департамент освіти і науки Харківської обласної державної адміністрації.

Тренінг пройшов у "Будинку учителя" Харківської обласної ради, директор якого Вікторія Луніна привітала учасників заходу й побажала плідної роботи. Серед 30 учасників заходу, окрім тренерів та організаторів, були представники Міської батьківської ради Харкова, місцевих громадських організація (ГО «Демократичний альянс жінок», ГО «Правозахисник»), активні батьки харківських школярів, а також керівники окремих навчальних закладів міста. 

Захід пройшов у вже апробованому форматі: після короткої вступної частини тренери Альона Парфьонова та Олена Бондаренко (Київська міська організації «Батьки SOS») познайомили слухачів із досвідом участі батьків у вирішенні шкільних проблем на прикладі навчальних закладів столиці та навели перелік проблем, які мають місце в шкільній освіті Києва. У жвавій та часом досить емоційній дискусії, що розпочалась після цього, найактивнішими біли представники батьківської громади. Поступово в розмову включились й освітяни, що у підсумку дало можливість вийти на шлях конструктивного обговорення як самих проблем, так і способів їх вирішення.  Перелік з майже двох десятків названих учасниками тренінгу «проблемних місць» в системі шкільної освіти (він, зокрема, засвідчив типовість частини з них, оскільки про схожі проблеми згадувалось і у Києві, і у Львові, й в Полтаві) зрештою було розподілено на 3 групи, які стосувались: 1) ситуацій з використання адміністративного тиску на педагогів та батьків; 2) питань фінансування освіти за рахунок батьківських коштів; 3) проблем недосконалості організації навчально-виховного процесу у школах.  Працюючи в групах освітяни та батьки, розглянути та спробували виробити можливі варіанти вирішення низки актуальних проблем, як то запобігання випадкам адміністративного тиску та політизації школи, врегулювання питань збору батьківських коштів та забезпечення умов ефективності, прозорості та звітності щодо їх  використання, перевантаженість класів та надмірна бюрократизація шкільного управляння тощо. Кожну із проблем учасники аналізували одночасно з різних позицій: з позиції представників шкільної адміністрації, учителів,  батьків. Результати колективної роботи обговорювались під час загальній дискусії. Презентуючи напрацювання однієї з груп, присутня на тренінгу директор навчального закладу слушно відзначила, що частини з існуючих проблем можна уникнути за умови налагодження належного рівна постійної комунікації у трикутнику «адміністрація школи – вчителі – батьки учнів».

Друга частина тренінгу була присвячена ознайомленню слухачів із успішним практиками конструктивної співпраці між освітянами та батьками на прикладі Києва. Зважаючи на місце проведення тренінгу, тренери проекту Олена Бордаренко та Альона Парфьонова цього разу зосередились на проблемах , які загалом можна означити як проблеми шкільної освіти у великому місті. Були презентовані кейси, присвячені особливостям надання благодійної допомога школам, проблемам «статусності» та «престижності» окремих навчальних закладів та їх відповідності передбаченим критеріям, конкурсному відбору до спеціалізованих шкіл, ліцеїв і гімназій, досвіду відкритого відбору кандидатур на вакантні посади директорів навчальних закладів.

Свідченням щирої зацікавленості учасників тренінгу в обміні досвідом, спільному пошуку шляхів вирішення проблем, відвертому діалозі між освітянами та громадсько-активними батьками стали відгуки в соціальних мережах по завершенні заходу. Зацікавлення в подібних тренінгах вже виявили батьки та освітяни Дніпропетровська, Житомира, Черкас.