Новини

2015-11-16
Міжнародний семінар з підготовки нової редакції Закону України "Про освіту"
Untitled document

16 листопада 2015 року розпочався дводенний семінар з підготовки рової редакції закону України  “Про освіту”.  Під час роботи семінару планується обговорити питання структури освіти та національної рамки кваліфікацій, зокрема місце загальної та професійної освіти на 3-4 рівнях МСКО та Європейської рамки кваліфікацій для навчання впродовж життя та їх взаємозв’язок; наступність професійної та вищої освіти; інституційне забезпечення НРК, шляхи модернізації мережі професійно-технічної освіти; моделі, формули, алгоритми, механізми фінансування  середньої, професійної та вищої освіти; забезпечення якості середньої та професійної освіти, а також аналіз відповідної міжнародної практики та її використання в процесі актуалізації національного законодавства у сфері освіти. Передбачається, що результатом  роботи семінару стануть конкретні напрацювання норм Закону України «Про освіту». Семінар організований Комітетом Верховної Ради України з питань науки і освіти за підтримки програми TAEIX в Україні, Благодійного фонду «Інститут розвитку освіти» та Київського університету імені Бориса Грінченка.

Учасники: Комітет з питань науки і освіти, Міністерство освіти і науки, Міністерство фінансів України, Міністерство соціальної політики України, міжнародні експерти, Національна академія педагогічних науки України, представники загальноосвітніх професійно-технічних і вищих навчальних закладів.

Під час першої сесій 16 листопада обговорено структуру освіти та професійної освіти і визначено аспекти, які повинні бути  внесені до проектів законів “Про освіту” та “Професійну освіту”; учасники обоворили питання модернізації мережі професійної освіти.

Друга сесія була присвячена фінансуванню освіти різних рівнів. Сесію розпочала Маргарета Ніколовська, есперт з питань політики, систем професійної освіти, керівник програм ETF, зосередившись на  принці  фінансування професійної освіти з центрального бюджету, що базуватиметься на фінансуванні закладів, які показують високу якість навчання.  Олаф Аарна, експерт Естонського кваліфікаційного агенства, наголосив, що для фінансування професійної освіти є дві моделі: 1. фінансування відповідно до програми (вартість залежіть від  програми, вартості навчання) та 2. фінансування за учнем (гроші йдуть за студентом через блочний грант)

Володимир Ковтунець, заступник директора Інституту вищої освіти НАПН України, у своїй презентації зазначив, що в Україні не виправдано багато витрачається коштів на вищу освіту та дуже мало на професійну. І це призводить до того, що на 1 вакансію з вищою освітою припадає 5-7 вакансій без вищої освіти .  Які прогалини наразі існують у  проекті закону “Про освіту”:  не прописано має алгоритму розподілу бюджетного фінансування  навчальними закладами; вартість освітніх послуг; механізму “гроші йдуть за студентом/учнем”, не передбачено прозорість публічного фінансування ; поняття неприбуткової організації . Що потрібно врахувати у законі: 1 фінансування внз, яке базоване на якості освіти, забезпечення прозорості фінансування; вартість освітньої послуги; поняття неприбуткової оргнізації.

Ян Герчинський, експерт україно-шведського проекту, назвав основні проблеми , яку має вирішити нова форма фінансування – нізька якість результатів роботи шкіл – малих шкіл так багато, що використання коштів на такі школи – дуже неефективний спосіб використання коштів. Також потрібно визначити розподіл повноважень на рівні місцевих органів влади