News

2016-12-12
Training "School as a platform for dialog and partnership among parents and educators" in Ivano-Frankivsk
Untitled document

Тренінг «Школа – майданчик для діалогу і партнерства батьків та освітян» відбувся 12 грудня 2016 р. в Івано-Франківському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти. Це вже  шостий подібний захід організований Благодійним Фондом «Інститут розвитку освіти» спільно з ГО «Батьки «SOS» в рамках проекту, який здійснюється за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» та Програми підтримки середньої освіти Фундацій «Відкрите суспільство».

Зібрати разом представників батьківської громади та адміністрації шкіл регіону допоміг обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (ректор - Роман Зуб’як), який також надав приміщення для проведення заходу.  Особливістю тренінгу стало те, що до нього долучились активні батьки школярів та освітяни не лише з Івано-Франківська, але й з Долини, Калуша, Коломиї, Надвірної, Галича.  До речі, досвід і практики навчальних закладів міста Калуша щодо обмеження залучення батьківських коштів у школах активно обговорювалось під час інтерактивної частини тренінгу.

Захід розпочався з коротких вступних слів Любові Шелемей, проректора ОІППО з науково-методичної роботи та моніторингу якості освіти та інформації про мету програму заходу, попередню діяльність у цьому напрямку координатора проектів Благодійного фонду «Інститут розвитку освіти» Олександра Андрощука. Далі тренери проекту Олена Бондаренко та Альона Парфьонова представили власне бачення нагальних проблем шкільної освіти, напрацьоване за час їхньої громадської роботи в освітньому секторі. Презентація викликала помітне пожвавлення в учасників, що засвідчило щонайменше небайдужість присутніх до тих, проблем, про які йшлося.

Формування переліку проблем, притаманних шкільній освіті Івано-Франківщини (як переконує досвід попередніх тренінгів, доволі типових і для інших регіонів країни), їх рейтингування та групування стали наступним етапом роботи. Робота у групах цього разу була сфокусована на трьох основних проблемах та пошуках можливих шляхів їх вирішення:

1) проблеми хронічного державного недофінансування освітніх потреб, що постійно зростають, та його наслідки (зокрема, залучення батьківських коштів для фінансування школи);

2) недосконалість нормативно-правової бази функціонування шкільного закладу та дисбаланс управлінських повноважень;

3) недостатній рівень комунікації та слабкий досвід налагодження партнерства між батьками, громадськими активістами та шкільною адміністрацією, учителями.

Учасники першої групи, до якої долучилась більшість присутніх на тренінгу чоловіків, найактивніше дискутували питання надання фінансової автономії школі та готовності до неї керівників навчальних закладів. Наголошувалось на необхідності спеціального навчання керівників освітніх закладів менеджменту, практикам ефективного визначення потреб та запитів школи, для ефективного її функціонування. У другій групі, а згодом і в загальній дискусії, найактивніше обговорювались питання дисбалансу повноважень керівників навчальних закладів, а також неправомірні практики вирішення проблем школи через залучення батьків (придбання меблів, оргтехніки, ремонти за батьківські кошти тощо без дотримання відповідних вимог та процедур). Відсутність спроб налагодження співпраці та належного рівня комунікації між усіма зацікавленими сторонами – батьками школярів, адміністрацією навчальних закладів, педагогами – це ті проблеми, які озвучувались учасниками на усіх попередніх тренінгах. Івано-Франківськ не став тут виключенням. При цьому в ході підготовки та під час самих заходів завжди з’ясовувалось, що в кожному з міст, де проводився тренінг, мали місце конфлікті ситуації між батьками та освітянами, які вирішувались з різним успіхом. Як правило у кожному з міст до тренінгу долучались активні батьки, які ініціювали реформування шкільної освіти на місцевому рівні, об’єднувались у формальна та неформальні групи для досягнення своєї мети – покращити школу, зробити її комфортною для навчання та перебування дітей. Так в Івано-Франківську участь у тренінгу взяли представники ГО «Мами Прикарпаття», зокрема Мар`яна Вершиніна, Наталія Амарі, які активно долучились до обговорень.

У другій частині заходу учасники прослухали та обговорили презентації тренерів проекту Олени Бондаренко та Альони Парфьонової. Тренери надали практичні поради щодо дотримання правових норм при наданні батьківська фінансова допомога школі, проведенню ремонтів у навчальних закладах коштом батьків або за участю батьківських комітетів тощо.

 

Маємо надію, що проведений захід не лише активізував місцеву громадськість в справі покращення системи шкільної освіти міста та регіону, але й сприяв налагодженню діалогу та взаєморозуміння між батьківською громадою та освітянами.